Söndagens middagsbjudning

Igår bjöd jag mamma och Thommy på trerätters, tyvärr åt vi upp allt så snabbt så bilder hann inte tas.
Detta var vad jag bjöd på!
 
Förrätt: Hasselnötspanerad halloumi med choklad- och hallonmarmelad
 
1 bit halloumi
Hackade hasselnötter
Uppvispat ägg
Choklad-och hallonmarmelad
 
1. Skär halloumin i bitar, doppa i ägget och sedan i hasselnötterna.
2. Stek i  kokosolja i stekpanna på medeltemperatur.
3. Servera med bär eller något annat sött - marmeladen jag serverade till köpte jag i Gotland i somras!
 
Varmrätt: Fisksoppa med saffran och till detta nybakade lchf-frallor
 
600 gram fisk i tärningar
1 burk kräftstjärtar i lag
1 finhackad purjolök
2 tunt slantade morötter
1-2 fint hackade klyftor vitlök
4 msk hummerfond/fiskfond
2 dl vatten
2,5 dl matlagningsgrädde
1 dl creme fraiche
2,5 dl vitt vin
1 pkt saffran
Salt, peppar och andra goda kryddor!
 
1. Fräs purjolök, vitlök och morötter i en tjockbottnad kastrull.
 
2. Tillsätt vatten, fond, grädde, creme fraiche och vitt vin. Smaksätt med lite av lagen från kräftsjärtsburken, saffran, salt och peppar. Låt sjuda i 15 min.
 
3. Tillsätt fisken och vänta några minuter så är den klar. Ta av plattan, häll i kräftstjärtarna och servera. 
 
Recept på frallorna hittar ni här!
 
Efterrätt: Nyttig kladdkaka gjord på dadlar (utan socker, vetemjöl och mjölprodukter) med vispad kokoskräm.
 
Recept hittar ni här!
 
Nu känns det nästan som att detta börjat bli en matblogg, men det är bara för att jag måste dela med mig av alla underbara recept jag hittar och testar! 
 
För mig är det jätteviktigt att laga alla mat själv från grunden med bra råvaror.
Sen äter jag ju även mat som blodpudding och falukorv - vilket jag tycker är minst lika gott som lax, kycklingfiléer och liknande!
 
Men jag lovar att det kommer inlägg om annat än mat också framöver! 
 

Kommentarer
Postat av: Mor

Å det var så gott! Kram

2014-03-04 @ 06:04:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0