Löpbandsvecka

Det tråkiga vädret ute med plusgrader och tö i ena stunden och temperaturer under nollan och lite snö i andra har gjort att inte ens mina högt omtyckta löparskor får fäste. 
Isigt, halt och ojämnt ute har tvingat mig att springa på löpbandet denna vecka. 
Tre av tre pass tvingades jag att springa "på stället", instängt och svettigt istället för frisk luft och ljus. 
Stirrandes på en TV (okej, det var amacing race ett av passen och värlscup i hästhoppning ett annat) istället för njutandes av naturen.
 
Men! Man får då göra det bästa av situationen.
Det vill säga; variera passen och ta chansen att jobba med tempot. 
Mina tre pass på löpbandet såg ut så här:
(Jag har alltid minst 2 grader lutning på löpbandet för att det ska bli lite mer likt ute där du har bland annat har luftmotståndet att jobba mot - utan lutning blir det som att hela tiden springa i lätt nerförsbacke).
 
Pass 1: Positiva intervaller 
(Handlar om att tiden på intervallerna blir kortare men hastigheten snabbare - för att träna på att hålla tempot hela "sträckan")
 
På löpband är det svårt att ha så kort gåvila emellan - löpbandet hinner knappt komma ner i fart för att sen öka igen - därför är det lättare med att stå mellan intervallerna.
 
Pass 2: Tabataintervaller, 3 omgångar (20-10 x 8) och 1 min vila emellan omgångarna
(Bra för att få en bättre kondition - man kan springa ganska snabbt då det bara är 20 sek jobb och hinner inte få ner pulsen så mycket på 10 sek)
 
Började med 10 minuters uppvärmning 10km/h innan jag startade med intervallerna:
Första omgången: 17 km/h (2 grader lutning)
Andra omgången: 12 km/h (4 första) och 10 km/h (4 sista) med 20 grader lutning
Tredje omgången: 16 km/h (2 grader lutning)
Sedan nedvarvning till 30 min
 
Pass 3: "Den avancerade"
(För att göra ett längre pass på löpbandet roligare)
 
- Uppvärmning 10 min 10 km/h
- Start på 10,5 km/h
- Nedvarvning 11 min 10 km/h
= Totalt 8 km, 47 min
 
Nu hoppas jag på att i veckan få springa ute, nåt med backlöpning och ett längre distanspass (10-13km)!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0