Min idrottsbakgrund

Jag var den som blev vald sist på idrotten, den som dribblade bort sig själv och den som gjorde självmål.

Jag var den som hatade vintersäsongen där det skulle åkas skidor runt sjön och få ont i fötterna av skridskorna. 

Jag var den som kom bland de sista när vi skulle ta oss runt sjön (denna j*vla sjö), som sköt lyrbollar på brännbollen och som alltid tog för många steg på basketen. 

Jag tyckte om den korta perioden då vi hade simlektion under en av veckans två idrottslektioner och dans under den andra. 

På fritiden längtade jag till, drömde om och läste om hästar. Den typiska hästtjejen som bytte om i garaget på grund av allergisk förälder för att få rida en gång i veckan. Senare i högstadiet blev det någon gång till och sen i gymnasiet var jag där flera kvällar i veckan. Nu, nästan varje dag. Ridning räknades inte då heller som en "riktig sport" som var jobbig och där man tränade. Har ni någon gång burit in flera ton torrhö, mockat 12 boxar eller ridit ett riktigt tufft, krävande pass där varenda muskel är trött efteråt? Det är träning om något.

 Oj vad länge sen det känns som det här kortet togs, tror det skulle behöva tas nya då vi utvecklats en hel del ser jag!

Mitt träningsintresse startade när jag började på gymnasiet och vi fick välja vilken typ av idrott vi ville utöva - den "traditionella" eller gruppträning. Jag fastnade för gruppträningen där och då, gick på det antalet lektioner vi behövde men fortsatte på fritiden bara med hästar. Sista året försökte jag mig på att börja jogga för att min bedrövliga kondition krävde det och för att jag ville bli en bättre ryttare. Kring jul upptäcktes det att jag hade ett blodvärde som var käpprätt åt skogen och inte dålig kondition. På våren blev det roligt att löpträna när jag orkade, grät efter min första runda runt sjön där jag orkade springa hela vägen och så fick lillebror in mig på styrketräning den sommaren. Vi tränade flera gånger i veckan tillsammans och när han for tillbaka till skolan så fortsatte jag själv. 

 Har lillebror att tacka för mycket! 

Snabbspolning framåt: Utbildade mig till aquainstruktör -> coreträningsinstruktör och fick anställning som friskvårdsinstruktör.

 

Idag tränar jag både kondition och styrka på olika sätt, tränar en häst och motionerar en hund. Jag gick från en idrottshatande inaktiv plugghäst till en instruktör som älskar att träna själv och andra, inspirera och motivera!

 

 

Veckans rubriker

1. Min idrottsbakgrund

2. I mina öron när jag tränar

3. Ett fint idrottsminne

4. I min träningsväska

5. Favoritmuskel

6. Mål med träningen

7. Favoritövning

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0