St Olavsloppet

 

St Olavsloppet en svensk/norsk folkfest i fyra dagar

St Olavsloppet etablerades 1988 och är en landsvägsstafett mellan Östersund och Trondheim,  starten växlar mellan städerna vartannat år.

Bild och text från hemsidan.

Nästa sommar har jag alltså anmält mig till att springa med i ett tjejlag från Dorotea i St Olavsloppet.         Den 25 juni startar det och den 28 kommer vi i mål.

Nu jäklar har jag ett mål med löpningen framöver (förutom klassikern som jag inte besämt när jag ska börja med) och fokus i vinter ligger på att öka tempot. Upp till en mil kan jag hålla 5.30-tempo, längre har jag inte sprungit. Men jag hade gärna kapat 30-60 sek per km till nästa sommar. Därför blir det en hel del löpband i vinter men även längre sträckor ute. Så framöver när snön kommit tänkte jag köpa ett par löparskor för vinter. Antingen Icebug eller Salomon - får se vad det blir. 

Här ger Lofsan tips om rätt löpteknik på löpbandet och tipsar om löputrustning för löpning utomhus till hösten och vintern:

http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/pt-skolan-l%C3%A4r-dig-springa-r%C3%A4tt-p%C3%A5-l%C3%B6pbandet-2461285


 

Med detta i tanken startade jag dagen med ett träningspass (trodde aldrig jag skulle ta mig upp och - det är så många gånger tanken funnits där men när väckarklockan väl ringt har jag vänt mig om i sängen).

Det blev 20 min på löpbandet med uppvärmning och två rundor tabataintervaller med 16km/h och 2 graders lutning. Sedan på gymmet med utfall - marklyft - magövning x 3 - vadpress - ryggövning och framsida lår i maskin. Tiden räckte inte till för mer men det kommer nog att kännas i benen i alla fall imorgon.                  Då väntar vilodag och jakt! 

Nu sitter jag i Rajastrand efter att ha stannat till i stallet och ridit ut barbacka - tanken är att försöka plugga och skicka in en uppsats idag. Bäst att börja med andra ord!

Ha en bra fredag och helg!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0