Slutet av tredje veckan

Nu är snart den tredje samlingsveckan gjord vilket betyder att det endast är två kvar på den här terminen!
Det känns som att det nästan bara kommer att svischa till så är det jul (åh - längtar, idag har det ju snöat här i Skellefteå!). 
 
En snabb sammanfattning av den här veckan:
 
Måndag: Simlärarutbildning som började med att vi tittade på en simlektion och därefter gick vi igenom den - frågor, synpunkter med mera.
Efter detta gjorde vi grupparbeten där vi skulle läsa om varsitt simsätt och min grupp fick fjärilssim.
Dessa skulle vi sedan gå igenom hur man lär ut och "lära" de andra i klassen.
Det var spännande när man aldrig provat på fjärilssim innan.
Men nu kan man lite mer och detta ska jag absolut träna på - det ser så häftigt och lätt ut när de som kan gör det.
Vi tillbringade alltså tre timmar efter lunch i vattnet = dog i sängen väl på campingen.
 
Tisdag: Branschkunskap på förmiddagen där vi bland annat pratade om vilka det är som bedriver fritidsverksamhet, ex. kommun, föreningar osv.
Eftermiddagen bestod som vanligt av massage - vi övade på det vi hittills har lärt sig och sen lades massage av ländrygg och bröstrygg till.
Så skönt! Nästkommande tre veckor måste jag öva och öva.
 
Onsdag: Säkerhetsarbete av bad-och fritidsanläggningarpå förmiddagen där vi fick lära oss mer om risker, hur man förebygger och skriver riskplan
 
.
Vi diskuterade även en hel del om trivselregler på badhus.
Den här lektionen ledde fram till mycket funderingar och något jag ska försöka lyfta på jobbet.
På eftermiddagen hade vi den efterlängtade infotekniken där vi gick igenom hur man skriver brev (i två timmar).
 
Torsdag: Idag har vi fortsatt med simlärarutbildningen - dag 3 av 5.
Vi har pratat om hur man lägger upp lektionsplanering - och jobbat i grupper med att planera en lektion som vi ska hålla för en klass nästa samlingsvecka!
Genomgång av inlärningsstegen, hur kroppen fungerar och lite annat innan ännu ett grupparbete med tema. Alltså, vi skulle hitta på ett "tema" (typ en pedagogisk lek) som vi sedan redovisade i vatten.
Min grupp körde att vi skulle ut på safari där vi började på kanten med att paddla en båt på en flod som välte (och vi tippade i vattnet), där träffade vi på krokodiler (raka armar = käkar som plaskade i vattnet), flamingos (doppade huvudet i vattnet efter mat) gick genom vass och träsk, såg gaseller som hoppade, vårtsvin som bökade efter mat, elefanter som skvätte vatten på varandra med sina snablar och lite annat liknande. Vi hade jättekul.
 
När vi slutat idag gick jag och några andra ut till stora bassängen och simmade lite. Jag körde 1000m innan jag klev upp.
Kvällen har bestått av plugg, städning och vila.
Nu ska jag fixa lite kvällsfika innan "Hela Sverige bakar" på tv:n. 
 
Imorgon väntar branschkunskap hela dagen innan hemfärd. Skönt! 

Kommentarer
Postat av: mor

Tiden går fort när man har roligt!

2013-10-18 @ 17:28:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0