Intervaller, fot- och baksida ben- massage

Jajamen, idag gicks pulsbaserad träning igenom direkt på morgonen. 
Det handlade bland annat om var vi hämtar vår energi ifrån, hur hjärtat arbetar och vad som påverkar. 
Puls , muskelfibrer - vilken typ som används vid vilken träning, aerob och anaerob energiomsättning, syreupptagning med mera, med mera.
 
Efter teorin bytte vi sedan om och fick köra ett spinningpass med pulsklockor på. 
Skitkul! Bland de roligaste gruppträningspassen jag kört. 
Längst fram vid instruktören fanns en skärm där man kunde se passets uppbyggnad - vilken puls (procent av maxpulsen) man skulle ligga på när och hur länge.
Sedan såg man sin egen puls och vilken procent av maxpulsen man låg på.
Så fruktansvärt roligt!
Vi testade på olika intervaller - långa och korta, stående och sittande, sega/tunga eller snabba. 
 
 
På spinningcykeln fanns även en skärm där man kunde läsa av vilken växel man hade i och varvräknare. Jättelätt att då kunna växla upp antalet växlar som instruktören sa och veta att man låg i rätt takt och man skulle ligga på 65 varv i en låt. 
Ja, hur frisk är man på en skala när pulsen visar på 90% och man ler för att det är så fruktansvärt roligt?
Fullt frisk anser jag!
(Tror mamma skulle ha blivit lika frälst som mig - ska prova köra det här passet med deltagarna hemma sen!)
 
På eftermiddagen passade det sedan bra med massage.
Vi gick igenom foten och baksida ben, dvs vad och lår.
Vet nu en som blir överlycklig där hemma när jag ska börja träna på detta.
Läxan till nästa gång är även att planera en massage från bäckenet och upp till nacken där vi ska kunna förklara vad vi gör, varför och så ska den vara 20-25 minuter lång. 
 
Ikväll har jag beställt lite julgardiner (och även gardiner till efter det på rea), pluggat lite vitaminer och surrat med klasskompisar.
Crossfiten fick klara sig utan mig tack vare träningsvärken i benen sen söndagens benpass som efter löpningen igår och spinningen idag inte blev så mycket bättre. Så det blev en vilokväll!
 
Nu väntar sängen och flera timmars härligt sömn innan branschkunskap hela dagen imorgon.
Får se sen vad vi hittar på på kvällen! 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0