Träningsupplägg för Skots

Varje gång jag lägger upp träningen för mig själv inför kommande vecka, när jag kan träna, vad jag ska träna osv. planerar jag även för hur Skots vecka ska se ut.
Allt beror ju på vilken vecka det är, alltså hur mycket jag jobbar och om jag jobbar helg.
Eller om det händer något annat under veckan som gör att jag har mindre tid till att rida.
 
 
Jag tar också hänsyn till om jag ska rida lektion eller om Lena kommer så att det blir två dagars hårdare träning och sen lugnare veckan efter.
Oftast försöker jag träna Skots minst fem dagar i veckan varav ett pass är en uteritt, oftast barbacka. 
Jag lägger inte mer än två dagars hårdare träning efter varandra då jag har upptäckt att det är bäst för att Skots ska tycka att det är roligt och orka så att vi får det mesta ut av träningen.
Därför varieras träningen med lättare ridning, hoppning, uteritt, tömlongering, löshoppning m.m.
Just nu ligger fokus på grunderna då vi behöver jobba på rakriktning, fattningar, övergångar men även på att bygga styrka och kondition.
Jag passar därför på att rida i skogen så att Skots får pulsa i snö och klättra lite för att jobba mer med ryggen och bli starkare.
På somrarna är det lättare att träna på konditionen då det finns långa fina skogsvägar att trava och galoppera efter medan vi nu får försöka att göra det i ridhuset
 
 
 
Det dyker alltid upp något allt efter som veckan går, men jag strävar efter att träningen ser ut så här för Skots denna vecka:
 
Måndag: Dressyrpass med mycket övergångar och tempoväxlingar.
 
Tisdag: Markarbete med fokus på kondition.
 
Onsdag: Uteritt barbacka.
 
Torsdag: Vila
 
Fredag: Dressyrpass utan stigbyglar, fortsättning på rakriktning.
 
Lördag: Hoppa, kör nog nån bana för att bygga styrka.
 
Söndag: Uteritt, hur och vad beror på väder och väglag.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0