Semlor

Idag bakade jag årets första semla. 
Många tycker nog att jag är lite tidig, men nu kan jag njuta av semlor längre
(speciellt då de bara får ätas på lördagar numera)!
Jag jobbar tre helger framöver efter den här lediga helgen och så måste jag ha min traditionella födelsedagssemla, alltså passade det ypperligt att baka idag. 
Martin, Petra och Albin kom förbi och hann få sig varsin semla också (förutom Albin som fick nöja sig med en smaklös ostbåge). 
 
Jag utgick från ett recept på semlor men gjorde några ändringar här och där och de blev jättegoda!
Väldigt mjuka och saftiga, därför tänkte jag dela med mig av receptet jag följde idag.
Eftersom att jag alltid gör dubbel sats när jag bakar bullar, bröd osv eftersom det alltid är lika bra att göra ordentligt när man ändå håller på (stöket innan och disken efter är ju ändå lika stor) så fick jag ungefär 70 bullar av det här receptet.
Men detta är alltså en enkel sats:
 
Semlor (ca 35 stycken)
 
50 gram jäst (för söta degar)
175 gram smör
5 dl mjölk 
2 dl socker
1 tsk salt
1-2 tsk bakpulver eller 1-2 kryddmått hjorthornssalt (ger luftiga bullar)
1/2 burk kesella (saftiga bullar!)
3 ägg (för att binda ihop degen och inte få smuliga bullar)
Mjöl (detta har jag inget exakt mått på utan kör på känsla, men kanske 1-1,5 liter)
 
ev. 2 tsk stött kardemumma (vilket jag inte använder då det inte är nån populär krydda här hemma)
 
Fyllning för ungefär 8-10 bullar:
 
100 gram mandelmassa
Grädde
 
Gör så här:

Smält smöret och tillsätt mjölken. Värm till 37 grader.
Smula i jästen i en bunke (och tillsätt kardemumma).
Lös jästen med mjölkblandningen.                                                                                                               Rör ner salt, socker, kesella och ägg.                                                                                                                          Blanda i bakpulvret/hjorthornssaltet i en del av mjölet och tillsätt det under knådning. Tillsätt sedan mer mjöl tills degen känns bra.

Knåda degen ordentligt och låt den sedan jäsa till dubbel storlek i bunken, cirka 30 minuter.

Ta upp degen på bakbord och dela i bitar som du sen rullar till bollar och sätt på plåt med bakplåtspapper/smord plåt.
Låt nu bullarna jäsa till dubbel storlek, cirka 50-60 minuter. Här kan man se att bullarna jäst klart då de minst har dubblat sin volym. Jäser de för kort stund blir de torra och kompakta.

Grädda bullarna i nedre delen av ugnen på 225 grader i cirka 10 minuter.

När bullarna svalnat helt:

Skär av ett lock på varje bulle. Gröp ur bullen något med en gaffel som du sedan blandar med några matskedar grädde och mandelmassan.

Klicka ut mandelfyllningen i alla bullarna och spritsa eller lägg dit grädde ovanpå.
Lägg på locket och pudra semlan rikligt med florsocker innan servering.

Färdiga att servera!

 

 


Kommentarer
Postat av: mor

Go ä dom!!!!

2013-01-13 @ 17:31:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0