Kanel- och russinbröd utan mjöl

Här ska jag tipsa er om ett smaskigt bröd med kanel och russin i. 
Ingen jäst, inget vetemjöl, socker eller sirap. 
Ett lite nyttigare bröd helt enkelt.

Jag tycker om att baka dessa bröd, som inte ska jäsas, knådas, jäsas osv. utan som man bara häller ner i formarna och stoppar in i ugnen, då tiden inte räcker till. 
Annars tycker jag om jäsproceduren och att få baka brödet och känna att degen då man knådar den. 
Men som igår hann jag blogga och plugga medan brödet skötte sig själv i ugnen. 
 
Och så gott det blev! Tog en macka med ägg på imorse till yohurten.
 
 
 
Här har ni receptet, hämtat från lchq.se.
 
Ingredienser (ett bröd):
 
100 g sötmandel
50 g valnötter
50 g skalade sesamfrön
2 msk fiberhusk
1,5 tsk salt
2 tsk bakpulver
75 g russin
1 msk kanel
250 g lättkesella
6 ägg
 
Gör så här:
 
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Mixa mandel, valnötter och sesamfrön till ett mjöl.
3. Blanda fiberhusk, salt, bakpulver, russin och kanel i en annan bunke.
4. Rör sedan ner nöt-mjölet och se till att det blandas ordentligt.
5. Vispa ihop ägg och kesella och blanda sedan ihop med den torra blandningen.
6. Låt svälla ca 10 minuter.
7. Smöra en 1,5 liters brödform och häll sedan ner smeten.
8. Grädda i ca 75 minuter.
9. Ta sedan ut ur formen och låt svalna på galler under bakduk.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0